Statut


Rozdział I - Postanowienia ogólne

§ 1

"OPATOWSKA LIGA HALOWA PIŁKI NOŻNEJ" w Opatowie zwany dalej "Stowarzyszeniem", jest organizacją zrzeszającą członków w celach niezarobkowych oraz jest stowarzyszeniem kultury fizycznej powołanym do rozwoju kultury fizycznej i sportu oraz innych form aktywnego wypoczynku.

 

§ 2

Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar województwa świętokrzyskiego a siedzibą władz jest miasto Opatów.

 

§ 3

1. Stowarzyszenie działa zgodnie z ustawą o kulturze fizycznej na podstawie art.7 Ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r., zwaną dalej ustawą Praw o Stowarzyszeniach oraz niniejszym statutem.

2. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.

 

§ 4

Stowarzyszenie używa pieczęci, odznak, legitymacji i znaków organizacyjnych z zachowaniem obowiązujących w tym zakresie przepisów.

 

§ 5

1. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej swoich członków w realizacji zadań statutowych.

 

§ 6

1. Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o tym samym lub podobnym profilu działania.

2. O przystąpieniu do organizacji , o których mowa w ust. 1 , bądź wystąpienia z nich decyduje Walne Zebranie Członków większością kwalifikowaną co najmniej 2/3 głosów członków zwyczajnych biorących udział w Walnym Zebraniu Członków.

 

Rozdział II - Cele i środki działania

§ 7

Celem Stowarzyszenia jest:

1. Organizacja rozgrywek Opatowskiej Amatorskiej Ligi Piłki Nożnej w sezonie letnim i zimowym (halowym).

2. Krzewienie kultury fizycznej wśród młodzieży i dorosłych na terenie miasta Opatów.
3. Podnoszenie sprawności i psychosprawności swoich członków.

4. Zapewnienie ogółowi społeczeństwa przeżyć sportowych o wysokich walorach estetycznych, stanowiących formę wypoczynku i rekreacji.

5. Uczestniczenie w imprezach sportowych o charakterze lokalnym, wojewódzkim, krajowym i międzynarodowym.

6. Organizacja imprez kulturalno - rozrywkowym.

7. Powstrzymywanie zjawisk dewiacji pojawiających się wokół sportu (przemoc, doping).

8. Mobilizowanie i angażowanie jak największej ilości działaczy i sympatyków do działalności społecznej mającej na celu tworzenie odpowiednich warunków rozwoju sportu w regionie.

9. Działanie poprzez kontakty sportowe na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijanie kontaktów i współpracy między społeczeństwami

 

§ 8

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

1. Prowadzenie i udział drużyn, sekcji sportowych w rozgrywkach na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i międzynarodowym.

2. Dążenie do zapewnienia wysokiego poziomu moralnego, sportowego zawodników i działaczy.

3. Propagowanie rozwoju kultury fizycznej i turystyki.

4. Współdziałanie w zakresie rozwoju dyscyplin sportu oraz form aktywnego wypoczynku z właściwymi instytucjami i organizacjami.

5. Pozyskiwanie darczyńców i sponsorów dla działalności statutowej.

6. Podejmowanie innych przedsięwzięć w celu realizacji działalności statutowej.

7. Współpracę z samorządem lokalnym, szkołami oraz organizacjami społecznymi.

8. Organizowanie festynów, turniejów i lig amatorskich.

9. STOWARZYSZENIE OPATOWSKIEJ LIGI HALOWEJ PIŁKI NOŻNEJ w Opatowie opiera swą działalność przede wszystkim na społecznej pracy swoich członków i działaczy sportowych.

 

Rozdział III - Członkowie, ich prawa i obowiązki

§ 9

Członkowie stowarzyszenia dzielą się na:

1) członków zwyczajnych,
2) członków wspierających,
3) członków honorowych,

 

§ 10

1. Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych, akceptująca statutowe cele Stowarzyszenia.

2. Małoletni w wieku 16-18 lat, którzy mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych mogą należeć do Stowarzyszenia i korzystać z biernego prawa wyborczego z tym, że w składzie Zarządu Stowarzyszenia większość muszą stanowić osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych.

3. Małoletni poniżej 16 lat, za zgodą swych przedstawicieli ustawowych, mogą należeć do Stowarzyszenia według zasad określonych w statucie bez głosu stanowiącego na Walnym Zebraniu Członków oraz bez korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia.

4. Przyjęcie w poczet członków, następuje na podstawie pisemnej deklaracji składanej przez przystępującego na członka Stowarzyszenia.

5. Przyjęcia dokonuje Zarząd Stowarzyszenia, powiadamiając o tym składającego deklarację.

6. Członkiem wspierającym może być. osoba fizyczna lub prawna zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, która zdeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.

7. Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój idei Stowarzyszenia lub w inny szczególny sposób wniosła zasługi dla Stowarzyszenia.

8. Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd, na podstawie pisemnej deklaracji.,

9. Nadanie godności członka honorowego następuje przez Walne Zebranie Członków.

 

§ 11

Członkowie zwyczajni mają prawo:

1. Uczestniczyć w Walnych Zebraniach Członków z głosem stanowiącym oraz czynnym i biernym prawem wyborczym z ograniczeniami określonymi w art. 3 ust. 2 i 3 - "Prawo o stowarzyszeniach".

2. Brać czynny udział w imprezach sportowych oraz używać godła i barw Stowarzyszenia.

3. Zgłaszać postulaty i wnioski wobec władz Stowarzyszenia oraz oceniać ich działalność.

4. Otrzymać od władz Stowarzyszenia pomoc w zakresie realizacji jego statutowych działań.

5. Korzystać z urządzeń Stowarzyszenia na zasadach określonych przez Zarząd Stowarzyszenia.

 

§ 12

Do obowiązków członków zwyczajnych należy:

1. Przestrzeganie postanowień statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.

2. Branie czynnego udziału w działalności Stowarzyszenia.

 

§13

1. Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczneących następuje na podstawie zgłoszenia przyjętego przez Zarząd Stowarzyszenia.

 

§ 14

Członkowie wspierający mają prawo do:

1. Uczestniczenia bezpośrednio lub poprzez swoich przedstawicieli w Walnym Zebraniu Członków Stowarzyszenia z głosem doradczym.

2. Zgłaszania wniosków i propozycji wobec władz Stowarzyszenia.

3. Korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Stowarzyszenia.

 

§ 15

Do obowiązków członków wspierających należy:

1. Udzielanie pomocy w realizacji jego statutowych działań.

2. Przestrzeganie postanowień statutu.

 

§ 16

1. Członkami honorowymi Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne szczególnie zasłużone dla rozwoju i działalności Stowarzyszenia.

2. Godność członka honorowego nadawana jest przez Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu Stowarzyszenia.

3. Członkami honorowemu przysługują wszystkie prawa członka zwyczajnego.

4. Do obowiązków członków honorowych należy przestrzeganie statutu.

 

§ 17

Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje wskutek:

1) Dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi.

2) Śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego,

3) Wykluczenia z Stowarzyszenia na skutek decyzji Zarządu w przypadku stwierdzenia rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień, uchwał i regulaminów oraz zasad etyki,

4) Wykluczenia w wyniku prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego orzekającego karę dodatkową w postaci pozbawienia praw publicznych,

5) Pozbawienia członkostwa honorowego w wyniku uchwały władz Stowarzyszenia, która członkostwo nadała,

2. W przypadkach określonych w ust. 1 Zarząd Stowarzyszenia zobowiązany jest zawiadomić członka o skreśleniu lub wykluczeniu, podając przyczyny skreślenia lub wykluczenia, wskazując na prawo członka do wniesienia odwołania do Walnego Zebrania Członków w terminie 1 miesiąca od daty doręczenia stosownej uchwały lub orzeczenia.

 

Rozdział IV - Władze Stowarzyszenia

§ 18

1.Władzami Stowarzyszenia są:

1) Walne Zebranie Członków,
2) Zarząd,
3) Komisja Rewizyjna.

2. Szczegółowy tryb wyboru delegatów określi regulamin przyjęty przez Zarząd.

 

§ 19



1. Kadencja wszystkich władz Stowarzyszenia trwa 5 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od uchwały Walnego Zebrania Członków. Wybór władz następuje spośród nieograniczonej liczby kandydatów.

2. Uchwały odpowiednich władz Stowarzyszenia, jeżeli statut nie stanowi inaczej, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków do głosowania. W drugim zaś terminie bez względu na ilość obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.

 

§ 20

W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Stowarzyszenia w trakcie kadencji , skład osobowy tych władz jest uzupełniany spośród nie wybranych kandydatów, według kolejności uzyskanych głosów. Liczba dokooptowanych w ten sposób członków władz nie może przekraczać 1/3 liczby członków pochodzących z wyborów.

Walne Zebranie Członków

 

§ 21

1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia,

2. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:

- z głosem stanowišcym - członkowie zwyczajni i honorowi,
- z głosem doradczym - członkowie wspierający i zaproszeni goście.

3. O miejscu, terminie i porządku obrad Zarząd powiadamia członków co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków.

4. Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykła większością głosów, chyba że statut stanowi inaczej.

 

§ 22

1. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.

2. Sprawozdawcze Walne Zebranie Członków zwołuje się co 1 rok, a sprawozdawczo - wyborcze co 5 lata.

3. Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje Przewodniczący Zebrania.

4. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może odbywać się w dowolnym terminie w szczególnie uzasadnionych przypadkach.

5. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwoływane jest przez Zarząd Stowarzyszenia:

a) z własnej inicjatywy:
b) na wniosek Komisji Rewizyjnej:
c) na wniosek 1/3 ogółu członków.

6. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków winno być zwołane nie później niż w ciągu 30 dni od daty złożenia odpowiedniego wniosku lub podjęcia uchwały.

7. Nadzwyczajne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami dla których zostało zwołane.

 

§ 23

Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:

1. Określenie głównych kierunków działania Stowarzyszenia.

2. Uchwalenie statutu i jego zmian.

3. Uchwalanie regulaminów władz Stowarzyszenia.

4. Wybór i odwoływanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej.

5. Rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz dokonywanie oceny całokształtu działalności Stowarzyszenia.

6. Udzielanie absolutorium Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej.

7. Rozpatrywanie odwołań w sprawach członkowskich, od uchwał Zarządu.

8. Podejmowanie uchwał o przynależności do innych organizacji.

9. Nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego.

10. Podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Stowarzyszenia.

11. Podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji pozostałych władz Stowarzyszenia.

12. Ustalenie wysokości i trybu płacenia składek członkowskich (wg. potrzeb).

 

§ 24

Zarząd

1. Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków.

2. Zarząd Stowarzyszenia składa się z 4 do 9 członków, w tym Prezesa, jednego V-ce Prezesa, Sekretarza i Skarbnika. O ilości członków Zarządu decyduje każdorazowo Walne Zebranie Członków.

3. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na 6 miesięcy.

4. Zarząd ustala wysokość składek członkowskich oraz innych świadczeń, ulg i zwolnień od tych składek lub świadczeń (wg. potrzeb).

 

§ 25

Do kompetencji Zarządu należy:

1. Realizacja celów oraz uchwał Walnego Zebrania Członków.

2. Określenie szczegółowych kierunków działania.

3. Kierowanie całokształtem działalności Stowarzyszenia.

4. Uchwalanie regulaminów przewidzianych do kompetencji Zarządu Stowarzyszenia.

5. Przyjmowanie nowych członków Stowarzyszenia i stwierdzenie wygaśnięcia członkostwa.

6. Zarządzanie majątkiem i finansami Stowarzyszenia.

7. Powoływanie komisji, zespołów, sekcji i określanie ich zadań.

8. Zwoływanie Walnego Zebrania Członków.

9. Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu.

10. Wnioskowanie do Walnego Zebrania Członków o nadanie lub pozbawienie godności członka honorowego.

11. Składanie sprawozdań z własnej działalności na Walnym Zebraniu Członków.

Komisja Rewizyjna

 

§ 26

1. Komisja Rewizyjna jest władzą Stowarzyszenia powołaną do sprawowania kontroli nad jego działalnością.

2. Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków w tym: przewodniczącego, sekretarza i członka.

 

§ 27

Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:

1. Kontrolowanie działalności Stowarzyszenia.
2. Występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli.

3. Prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia nie wywiązywania się Zarządu z jego statutowych obowiązków, a także prawo zwołania posiedzenia Zarządu.

4. Składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium Zarządowi.

5. Składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zebraniu Członków.

6. Prawo złożenia wniosku o zwołanie Walnego Zebrania Członków.

 

§ 28

1. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu.

2. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić w skład Zarządu.

3. Nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.

 

Rozdział V - Majątek i Fundusze

§ 29


Majątek Stowarzyszenia powstaje:

1. Ze składek członkowskich i opłat wpisowych.
2. Darowizn, subwencji, dotacji, spadków, zapisów i innego rodzaju przysporzenia majątkowego poczynionego na rzecz Stowarzyszenia.
3. Dochodów z własnej działalności statutowej.
4. Dotacji i ofiarności publicznej.
5. Z odsetek bankowych i innych przychodów z kapitału.

 

§ 30

1.Majątek Stowarzyszenia przeznaczony jest na realizację celów Stowarzyszenia oraz na pokrycie jego niezbędnych kosztów.
2. Wszelkie środki pieniężne, mogą być przechowywane wyłącznie na koncie Stowarzyszenia.

 

§ 31

1.Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.
3.Do zawierania umów, udzielania pełnomocnictwa i składania innych oświadczeń woli w sprawach majątkowych wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu działających łącznie w tym Prezesa.
4. Zarząd może ustanowić pełnomocników i ustalić zakres ich kompetencji.

Rozdział VI - Nagrody i kary

§ 32

1. Za aktywny udział w realizacji zadań Stowarzyszenia przyznawane są wyróżnienia i nagrody.

2. Zasady i tryb przyznawania wyróżnień i nagród określa regulamin uchwalony przez Zarząd Stowarzyszenia.

 

§ 33

1. W razie naruszenia postanowień Statutu lub uchwał władz Stowarzyszenia, Zarządowi przysługuje prawo wymierzania członkowi Stowarzyszenia następujących kar:

1) upomnienie,
2) nagany,
3) zawieszenie w prawach członka Stowarzyszenia na okres 12 miesięcy,
4) wykluczenie z członków Stowarzyszenia.

2. Zasady i tryb udzielania kar określa szczegółowy regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie Członków.3. Od uchwały Zarządu o ukaraniu członka Stowarzyszenia przysługuje mu prawo odwołania się do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty otrzymania powiadomienia o udzieleniu kary.

 

Rozdział VII - Zmiana Statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia

§ 34

1. Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zebranie Członków wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.

2. Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz rozwiązanie Stowarzyszenia mogą być przedmiotem Walnego Zebrania Członków wyłącznie wtedy, gdy sprawy te zostały umieszczone w porządku obrad Walnego Zebrania Członków.

3. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.

4. W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia nie uregulowanych w statucie mają odpowiednie zastosowanie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz U. nr 20 , poz.104 z późniejszymi zmianami).

 

Rozdział VIII - Przepisy przejściowe

§ 35

Statut oraz jego zmiany wchodzą w życie po uprawomocnieniu się na Zebraniu Założycielskim Opatowskiej Ligi Halowej Piłki Nożnej w Opatowie w dniu 29.08.2007 r.

 

§ 36

1. Za dostateczny tryb zawiadamiający członków Stowarzyszenia uważa się ogłoszenie wiadomości na tablicy ogłoszeń, w miejscu ogólnodostępnym, w siedzibie Stowarzyszenia.

2. W uzasadnionych przypadkach Zarząd może postanowić o innym trybie zawiadomienia członków.

 

§ 37

W razie wątpliwości w zapisach statutu prawo jego interpretacji posiada Zarząd Stowarzyszenia.

 

Opatów dnia 29 sierpnia 2007 r. Komitet Założycielski:

1. Janusz Frańczak
2. Piotr Zając
3. Rafał Sapała
4. Jarosław Muszyński




Niniejszy Statut został uchwalony na Zebraniu Założycielskim Opatowskiej Ligi Halowej Piłki Nożnej w dniu 29 sierpnia 2007r.